Opel viste tidligere på sommeren de første billeder af den ny Opel Astra. Det bliver den 11. generation af Opels model i Golf-klassen. Den får officielt verdenspremiere i september på IAA i Frankfurt.

Siden 1936 har Opel produceret biler i kompaktklassen – først med Kadett og senere Astra. Det er indtil videre blevet til 24 millioner af slagsen, og med den nye 11. generation vil Opel bide skeer med konkurrenterne fra især Volkswagen og Ford.

Designet står endnu skarpere i den ny Astra. Den har detaljer, der sås tidligere på året i den ny Corsa. Den virker mere voksen og luksuriøs i den seneste aftapning.

cq5dam.web.1280.1280

cq5dam.web.1280.1280-2

Den ny Astra baserer sig på nye letvægtsteknologier, og den får en række helt nye motorer under hjelmen. Nye teknologier, som hidtil kun har været set i dyrere modeller, finder også vej til den ny Astra.

Opel har gjort meget ud af at skære vægt af den ny Astra. Den er, afhængig af model, op til 200 kg lettere end forgængeren. Under alle omstændigheder mindst 120 kg lettere. Det har betydning for køreegenskaberne, som meldes skarpere end nogensinde.

Under hjelmen finder man en helt ny familie af motorer. De yder fra 95HK og helt op til 200HK. Der bliver tale om både diesel- og benzinmotorer. Den største motor bliver på 1,6 liter. De får alle det til fælles, at de kombinerer højeste effektivitet med fantastisk smidighed.

1.6 CDTI motoren starter ved 95HK, og kommer til at dække mulighederne indenfor dieselversionerne. 1.0 ECOTEC Turbo med direkte indsprøjtning og 105HK bliver basisversionen indenfor benzinmotorerne. Højdepunket bliver en 1.4 ECOTEC Turbo med direkte indsprøjtning. Motoren, der er helt i aluminium, debuterer med 150HK. Den kommer med en høj ydelse og et lavt benzinforbrug. Den ny motor har et drejningsmoment på 245 Nm mellem 2.000 og 4.000 o/min. Det giver de bedste muligheder for køreglæde kombineret med effektivitet. Motoren kommer også til at veje mindre en den nuværende 1.4 Turbo grundet brugen af aluminium.

Den ny Astra bliver spækket med en masse ny teknologi. Den får eksempelvis et IntelliLink infotainment system, der bliver kompatibelt med både Android Auto and Apple CarPlay. Forlygterne kommer til at indeholde en helt ny teknologi, der skal forbedre sikkerheden ved kørsel – især om natten. Det hedder IntelliLux LED®

cq5dam.web.1280.1280-4

Forlygterne kommer til at indeholde 16 LED segmenter – 8 på hver side, og vil løbende tilpasse længden og fordelingen på lyset. I den proces arbejder systemet sammen med Opels Eye frontkamera. Så snart Astraen forlader bymæssig bebyggelse, slår systemet automatisk det kraftige lys til – og det vil forblive tændt. Ved en hastighed på 80 km/t giver det føreren mulighed for at spotte forhindringer i vejkanten 30 – 40 meter tidligere end andre, og det giver yderligere 1,5 sekunder at reagere i. Forlygterne kan også automatisk blænde ned for de LED områder, der generer modkørende trafikanter.

cq5dam.web.1280.1280-3

Den ny Astra kommer først som hatchback, men forvent snart at se den i en stationcar, sedan og cabrioletudgave. Priserne på det danske marked er endnu ikke kendte.

Kategorier: Bilnyheder

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede indlæg

Bilnyheder

Ny Peugeot 208!

Peugeot har i dag løftet sløret for den nye Peugeot 208, der til marts får officiel premiere på biludstillingen i Genéve. Der er tale om en helt ny konstruktion, der skal tage kampen op i Læs mere…

Bilnyheder

Ny Renault Clio

I går kunne Renault løfte sløret for 5. generation af den nye Clio, der får officiel debut på Genéve Motor Show til marts. Profilen er den samme som på den velkendte 4. generation. Dog er Læs mere…

Bilnyheder

Ny 911’er!

I år er det 56 år siden, den første Porsche 911 kom på gaden. Et af de mest ikoniske og genkendelige bildesign er nu kommet i den 8. generation – i daglig tale, model 992. Læs mere…