Hvis du er minister eller direktør i en større virksomhed, kan du godt begynde at glæde dig. Audi løftede i sidste uge sløret for den 4. generation af A8, hvor et nyt designsprog og ny teknologi skal trække kunder til fra konkurrenterne.

Designet er det første, der springer i øjnene. Den nye A8 signalerer et kursskifte i forhold til designsproget. Audi har aldrig været kendt for et sprælsk design, men 4. generation af A8 har alligevel fået en mere markant front med en mere lodret “Singleframe” køler. Bagtil ser man også et anderledes design på baglygterne, der nu er én markant stribe baseret på OLED teknologi. Det giver et mere friskt design, uden at stamkunderne får kaffen galt i halsen.

A8 har fået en skarpere front i 4. generation. Foto: Audi

 

Bagenden med den markante lygtestribe. Foto: Audi

Kabinen har også fået et markant løft. Væk er de mange knapper, og betjeningen er centreret om en 10,1″ skærm, hvorfra bilens mange funktioner betjenes. Brugerens interface aktiveres, så snart fordøren åbnes. Via den sekundære skærm, kan aircondition og lignende styres. Alle funktioner kan styres via intelligent stemmestyring. Navigationen lærer selv dit kørselsmønster at kende, og kan derfor bedre give dig de mest optimale ruteforslag, når behovet opstår. Kabinen er stadig af en vanlig høj kvalitet, men er tilpasset fremtidens krav.

A8 kabinen er af vanlig høj kvalitet. Betjeningen foregår primært via den 10,1″ skærm. Foto: Audi

Nye teknologier

Alle taler nu om de selvkørende biler, og den nye A8 er ikke en undtagelse. Audi introducerer nye muligheder for automatiseret kørsel. Ved køkørsel på motorvejen kan den nye A8 selv overtage kørslen ved et tryk på “AI” knappen. Den kan derefter selv bremse, accelerere og styre. Føreren behøver derfor ikke holde fuld fokus på den del af kørslen. Skulle det blive nødvendigt at gribe ind, gør bilen en opmærksom på det. Radarsensorer, ultralydssensorer, frontkamera og en laserscanner er med til at sikre, at systemet fungerer optimalt. Med Audis “AI remote parking pilot” samt “AI remote garage pilot” kan man vi en app på en smartphone styre og monitorere ens parkering på offentlig vej og i garagen – sikkert og effektivt.

Undervognen byder på en ny type 4-hjulsstyring, der hjælper til en mere dynamisk samt komfortabel kørsel. Audis nye “AI active suspension” er et nyt intelligent affjedringssystem, der tilpasser sig førerens ønsker. Det kan hæve og sænke hvert hjul individuelt, og skulle du nærme dig en potentiel kollision, hæves bilen øjeblikkeligt, og beskytter passagererne mest muligt ved en kollision.

Nye motorer

Den nye A8 kommer fra start med to nye 3.0 liters V6 motorer – en TDI og en TFSI. Dieseludgaven (TDI) får 286HK. Benzinudgaven får 340. Senere kommer yderligere to 4.0 liters V8’ere – igen en TDI og en TFSI. TDI får 435HK og TFSI 460HK. Topmodellen i programmet får stadig den store 6.0 liters W12’er. Senere ser vi også en A8 L e-tron med plug-in hybridteknologi. Motoren er en 3.0 liters TFSI i kombination med en højtydende elmotor. Den forventes at komme til at yde 449HK med drejningsmoment på hele 700 Nm.

A8 kommer i henholdsvis en “normal” og “lang” udgave (A8L). De debuterer til efteråret 2017 i Tyskland. Dansk introduktion og priser er endnu ikke kendte.

 

 

Kategorier: Bilnyheder

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede indlæg

Bilnyheder

Ny Peugeot 208!

Peugeot har i dag løftet sløret for den nye Peugeot 208, der til marts får officiel premiere på biludstillingen i Genéve. Der er tale om en helt ny konstruktion, der skal tage kampen op i Læs mere…

Bilnyheder

Ny Renault Clio

I går kunne Renault løfte sløret for 5. generation af den nye Clio, der får officiel debut på Genéve Motor Show til marts. Profilen er den samme som på den velkendte 4. generation. Dog er Læs mere…

Bilnyheder

Ny 911’er!

I år er det 56 år siden, den første Porsche 911 kom på gaden. Et af de mest ikoniske og genkendelige bildesign er nu kommet i den 8. generation – i daglig tale, model 992. Læs mere…