I år er det 56 år siden, den første Porsche 911 kom på gaden. Et af de mest ikoniske og genkendelige bildesign er nu kommet i den 8. generation – i daglig tale, model 992. Profilen er stadig den samme, men kigger man nærmere, kan man se en mere skarp front med referencer til 1. generation. Bagenden er også blevet bredere. Et kendetegn fra tidligere tiders mere potente 911-udgaver, men i 8. generation bliver de brede hofter fælles for alle modeller. Bagtil ses også den nye lygtesignatur, der er kendt fra de andre nye Porsche-modeller i programmet.

Profilen er genkendelig, men mere skarp. Foto: Porsche

 

Den markante lygtestribe kendetegner bagenden. Foto: Porsche

Motoren er stadig den velkendte, 3-liters boxermotor med biturbo. Nu videreudviklet til at yde 450 HK i Carrera S trim (30 HK mere end forgængeren). Det er sket ved at ændre på indsprøjtningen, turboladerne og ladeluftkøleren. Den kommer også i en 4S-version med firehjulstræk. Carrera S accelererer fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder med den særlige “Sport Chrono” pakke. Den topper først ved hele 308 km/t – altså mere end rigeligt til en søndagstur på Autobahn…

De gode køreegenskaber er stadig i fokus. Som noget nyt kan nævnes “Wet Mode” teknologien. Det betyder i praksis, at bilen selv registrerer, om der er vand på kørebanen og aktiverer derefter alle de nødvendige elektroniske hjælpemidler til at assistere føreren. En anden sikkerhedsfeature er den specielle nattesynsassistent med infrarødt kamera.

Indendøre har kabinen fået en overhaling og en opstrammer. Der er meget få traditionelle knapper, så det meste af bilens funktioner styres via den 10,9″ store skærm, der kendes fra den større Panamera. Den store analoge omdrejningstæller er stadig lige i førerens synsfelt. På hver side er et digitalt display, der kan indstilles til førerens behov. Hvis ikke du vælger 911’eren med manuel gearkasse, kan du vælge den med den populære dobbeltkoblingsgearkasse (PDK). I det tilfælde styres gearkassen med et lille joystick (som det ses på billedet nedenfor).

Kabinen er strammet op og styres primært via den 10,9″ trykfølsomme skærm i midten. Foto: Porsche

Ved introduktionen kommer 911’eren i en Carrera S og Carrera 4S udgave. Den fås selvfølgelig også i en åben version. Glæd dig til de mere potente udgaver senere. Carrera S starter ved 2.255.890 kr. Er du mere interesseret i 4S, starter den ved 2.410.959 kr.

Kategorier: Bilnyheder

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede indlæg

Bilnyheder

Ny Peugeot 208!

Peugeot har i dag løftet sløret for den nye Peugeot 208, der til marts får officiel premiere på biludstillingen i Genéve. Der er tale om en helt ny konstruktion, der skal tage kampen op i Læs mere…

Bilnyheder

Ny Renault Clio

I går kunne Renault løfte sløret for 5. generation af den nye Clio, der får officiel debut på Genéve Motor Show til marts. Profilen er den samme som på den velkendte 4. generation. Dog er Læs mere…

Bilnyheder

Ny lille SUV fra Jaguar

Jaguar Land Rover gruppen spytter for tiden mange nye modeller ud, og i sidste måned var turen kommet til den nye Jaguar E-Pace, der skal konkurrere med bl.a. BMW X1 og Audi Q3. Konkurrencen i Læs mere…