Der hang et billede af den på mit drengeværelse, og den har sikkert også hængt på dit. I slut 80’erne var der 2 supersportsvogne, der fik små og store drenge til at drømme – Lamborghini Countach og Ferrari F40. Sidstnævnte var min absolutte favorit. I år er det 32 år siden, den kom på gaden. Det der gør netop F40 speciel er, at det var den sidste Ferrari, som gamle Enzo Ferrari gav sin velsignelse, inden han lukkede øjnene for sidste gang i august 1988.

Den blev lanceret i forbindelse med Ferraris 40-års jubilæum, og for gamle Enzo satte den et spektakulært punktum for et langt liv som sportsvognsproducent. Selve udviklingen af F40 startede tilbage i 1984. På daværende tidspunkt dominerede Porsche motorsportens gruppe B med deres vilde model 959. Enzo Ferrari ville ikke stå tilbage for dem og igangsatte videreudviklingen af den i forvejen hurtige 288 GTO. Før Ferrari var klar med en konkurrent, valgte FIA at lukke gruppe B klassen, og Ferrari stod tilbage med 5 288 GTO “Evoluzione” modeller og ingen klasse at indsætte dem i. Det satte i stedet skub i udviklingen af en af Ferraris mest legendariske modeller, og året efter var F40 en realitet. Planen var en begrænset produktion på 400 stk. De endte i stedet med at producere 1311! På daværende tidspunkt var den verdens hurtigste serieproducerede bil. Produktionen af gadebilen løb fra 1987-1992. De senere racerudgaver, LM og GTE, fortsatte til henholdsvis 1994 og 1996.

Pininfarinas tidløse design. Foto: Ferrari

 

Klassisk Ferrari design bagtil! Foto: Ferrari

Husdesigneren Pininfarina blev igen valgt til at slå stregerne, og resultatet blev både tidløst og samtidig dramatisk. Selve karosseriet er af både kevlar, kulfiber og aluminium for at holde vægten nede. I kabinen er al luksus væk, og kun de mest nødvendige instrumenter er tilstede. I de tidligste udgaver var sideruden lavet af Lexan plast og kunne kun skydes til siden. De senere modeller fik vinduer, der kunne rulles ned. Hvilken luksus!

Den spartanske kabine var skabt til hurtig kørsel! Foto: Ferrari

Motoren er en V8’er på 2,9 liter med to IHI turboladere og intercooler, og den er en videreudvikling af motoren i 288 GTO. Den yder 471HK. Topfarten var 324 km/t, og de første 100 km/t blev nået på 4,1 sekunder. I 1987! Motoren udviklede så meget varme, så det var nødvendigt at konstruere F40 som et racerbilschassis med et rørramme beklædt med en tynd skal som karosseri for at holde motoren kølig.

Efter min mening er F40 den sidste “rigtige” Ferrari. Efterfølgeren F50 er da også af en helt anden type, og den mistede efter min mening lidt af magien fra den første rigtige superbil fra Ferrari.

 

Kategorier: Klassikere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede indlæg

Klassikere

Lamborghini Countach LP400

Det hele startede med en ophedet diskussion på kontoret hos Enzo Ferrari. Tilbage i start 60’erne var Ferruccio Lamborghini en meget velhavende traktorproducent, og han havde samtidig smag for eksklusive italienske sportsvogne. Det var derfor Læs mere…

Klassikere

Jaguar E-type!

Med sit lave smækre karosseri har E-typen formået at betage folk gennem mere end 50 år. Modellen blev vist første gang på Geneve udstillingen i 1961 foran et måbende publikum, og blev med det samme Læs mere…