I går kunne Renault løfte sløret for 5. generation af den nye Clio, der får officiel debut på Genéve Motor Show til marts. Profilen er den samme som på den velkendte 4. generation. Dog er især forenden og bagenden blevet strammet op, så den minder om Mégane og Talisman. Der er tale om en designevolution, ikke en revolution.

Clio er da også europas bedst sælgende minibil, og alene i 2018 blev der solgt 450.000 eksemplarer. Så fokus for Renault har været at bevare det, der appellerede til kunderne og forbedre det, der ikke gjorde.

Profilen er velkendt, men med et skarpere frontdesign. Foto: Renault

En fin detalje er, at 5-dørs modellen stadig har håndtaget skjult i C-stolpen, der får den til at ligne en lille coupé. Derudover får alle modeller LED-forlygter som standard.

Clio 5. generation har også fået en skarpere profil bagtil. Foto: Renault

De største ændringer er sket i kabinen, der har fået et kraftigt kvalitetsløft. Som moden dikterer nu, styres de fleste af bilens funktioner nu fra en stor 9,3″ skærm midt i kabinen. Mere essentielle funktioner, såsom varmeapparatet og aircondition, styres stadig med klassiske greb. Instrumenthuset bliver også digitalt. Det kommer i en 7″ eller en 10″ version alt efter udstyrsniveau. Den større skærm kommer til at vise navigationen som en ekstra ting. Generelt bliver kabinen mere sportslig i sit udtryk.

Takket være en variabel højde i bagagerummet, rummer Clio 5. generation mellem 330 og 390 liter. Det er blandt det største i klassen, og det kan matche biler fra klassen over Clio.

Det ventes i øvrigt også, at den kommende Clio kan styles på et utal måder, både udenfor og i kabinen.

Kabinen har fået et kraftigt løft i kvalitet. Bemærk den 9,3″ store betjeningsskærm. Foto: Renault

Motorerne bliver en videreudvikling af den kendte 0,9 liters benzinmotor og kommer i forskellige varianter. Derudover ventes Clio 5. generation at få en 1,3 liters motor, der også kendes fra Mercedes A-klasse og Nissan Quashqai. Senere ventes den 1,5 dCI diesel. Det er selvom konkurrenterne, eksempelvis Skoda Fabia, er gået væk fra diesel. Den mest interessante model bliver efter min mening den kommende hybridmodel, der får en 1,6 liters benziner i kombination med to elmotorer. Den ventes først på markedet i 2020. En ren elbilversion er indtil videre ikke i kortene. Den plads skal til dels fyldes ud af den nye generation af ZOE modellen.

Priserne og andre tekniske data er indtil videre ukendte, men bliver den prissat korrekt, har Renault endnu et succesfuldt kort på hånden i minibilklassen.

Kategorier: Bilnyheder

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede indlæg

Bilnyheder

Ny Peugeot 208!

Peugeot har i dag løftet sløret for den nye Peugeot 208, der til marts får officiel premiere på biludstillingen i Genéve. Der er tale om en helt ny konstruktion, der skal tage kampen op i Læs mere…

Bilnyheder

Ny 911’er!

I år er det 56 år siden, den første Porsche 911 kom på gaden. Et af de mest ikoniske og genkendelige bildesign er nu kommet i den 8. generation – i daglig tale, model 992. Læs mere…

Bilnyheder

Ny lille SUV fra Jaguar

Jaguar Land Rover gruppen spytter for tiden mange nye modeller ud, og i sidste måned var turen kommet til den nye Jaguar E-Pace, der skal konkurrere med bl.a. BMW X1 og Audi Q3. Konkurrencen i Læs mere…