Det hele startede med en ophedet diskussion på kontoret hos Enzo Ferrari. Tilbage i start 60’erne var Ferruccio Lamborghini en meget velhavende traktorproducent, og han havde samtidig smag for eksklusive italienske sportsvogne. Det var derfor helt naturligt for ham at lægge pengene hos Ferrari. Ferrari var på det tidspunkt et veletableret sportsvognsmærke, og de var kendt for deres GT-biler med den store V12-motor. Som stamkunde mente Lamborghini dermed også, at han var i sin ret til at kritisere den noget svage kobling i bilerne. Enzo Ferrari var nok ikke ligefrem kendt for et mildt temperament, så han bad i stedet Lamborghini, som den “simple bondemand” han var, om at koncentrere sig om traktorproduktionen og lade Ferrari koncentrere sig om det, HAN var bedst til. Det faldt absolut ikke i god jord hos Ferruccio Lamborghini, så han satte sig for at modbevise påstanden og starte en sportsvognsproduktion. Det resulterede i model 350 GT, der kom i 1963. Lamborghini fik for alvor sat et aftryk på sportsvognshimlen, da den gudesmukke centermotoriserede Miura kom i 1966. Den fik konkurrenterne fra Ferrari til at se en anelse antikke ud.

Countach introduceres

I 1974 så en afløser for Miura dagens lys. Hvor Miura var kendt for sine næsten feminine og bløde former, så afløseren fuldstændig anderledes ud med et markant anderledes og dramatisk design. Lamborghini havde igen set i retning af husdesigneren Bertone, og den unge, talentfulde Marcello Gandini fik igen, som med Miura, til opgave at slå stregerne. Det lave kileformede design og de kendte “saksedøre” var med til at give den et design, der frem til i dag har præget designet på Lamborghinis sportsvogne. Det 1,07 meter høje karrosseri var med til redefinere sportsvognsklassen.

LP400 var den første version af Countach. Den var udstyret med en 4-liters V12’er på 375HK. Topfarten var 300 km/t. Se, det var pænt hurtigt i 1974…! Den blev kun produceret i 151 eksemplarer og var i produktion fra 1974-1978. Så i dag er den meget eftertragtet blandt samlere og er efter min mening den “rigtige” Countach.

Dramatisk, kileformet design med de klassiske “saksedøre”. Foto: Lamborghini

Navnet?

Der knytter sig en sjov historie til navnet. Hvor de fleste andre Lamborghini-modeller har deres navne fra tyrefægtere eller tyre, blev Countach navngivet efter lidt af en joke… Ifølge Marcello Gandini, havde designteamet en 2 meter høj, piemontesisk mand ansat, som ikke talte italiensk. Piemontesisk er meget forskelligt fra italiensk og kan lyde mere som fransk. Et af mandens mest brugte udtryk var “countach”, som egentlig betyder “plage”. Det blev dog mere brugt som et ord for “hold da k…”. I de sene aftenstunder i designstudiet blev der joket med, at man jo kunne kalde den Countach, og sådan blev det. Så der ligger ikke noget eksotisk bag navnet andet end en hyggelig joke blandt kolleger…

LP400 så godt ud fra alle vinkler! Foto: Lamborghini

Den sidste Countach

I 1988 kunne Lamborghini fejre 25 års fødselsdag, og det var derfor passende at introducere den sidste udgave af Countach for at fejre fødselsdagen. Countach 25 Anniversary var en videreudvikling af Countach Quattrovalvole (QV), der kom i 1985. Den havde fået større spoilere for og bag, og luftindtaget var ændret. V12’eren var vokset til 5,2 liter og leverede 455HK. Topfarten var 295 km/t. 25 Anniversary kom i 658 eksemplarer, og den sidste rullede af samlebåndet d. 4 juli 1990 og lige ind på Lamorghinis museum. Afløseren, Lamborghini Diablo, var da allerede gået i produktion.

Selv i 25 Anniversary-udgaven, er profilen genkendelig! Foto: Lamborghini

 

 

 

Kategorier: Klassikere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede indlæg

Klassikere

Ferrari F40!

Der hang et billede af den på mit drengeværelse, og den har sikkert også hængt på dit. I slut 80’erne var der 2 supersportsvogne, der fik små og store drenge til at drømme – Lamborghini Læs mere…

Klassikere

Jaguar E-type!

Med sit lave smækre karosseri har E-typen formået at betage folk gennem mere end 50 år. Modellen blev vist første gang på Geneve udstillingen i 1961 foran et måbende publikum, og blev med det samme Læs mere…