Peugeot har i dag løftet sløret for den nye Peugeot 208, der til marts får officiel premiere på biludstillingen i Genéve. Der er tale om en helt ny konstruktion, der skal tage kampen op i det populære B-segment.

Designet er en videreførelse af det, vi første gang så på 3008/5008 og den senere 508. Den er længere, bredere og lavere end den forrige generation, og den har et mere maskulint udtryk. En fin detalje er lygternes “kløerdesign”.

Den nye 208 har en markant front, der minder om den seneste 508. Foto: Peugeot

Den nye 208 er baseret på PSA-gruppens seneste CMP-platform, der både skal bruges i B- og C-segmentet. Fordelen er, at den nemt kan udstyres med benzin-, diesel- eller elmotorer.

Det markante lygtebånd præger bagenden. Foto: Peugeot

Motorerne

En spændende nyhed bliver den 100% elektriske e-208. Den kommer med en 100KW (136HK) motor. Den bliver udstyret med et 50kWh batteri med en rækkevidde på 340 kilometer efter den nye WLTP-standard. Den får 3 køreprogrammer:

ECO – For den længst mulige rækkevidde.

Normal – Med fokus på komfort.

Sport – Hvor prioriteten er performance.

Den kan lades op ved at bruge den almindelige stikkontakt, en ladestation på hjemadressen eller en offentlig ladestander, der så også er den hurtigste løsning.

Derudover kommer 208 med følgende 3-cylindrede benzinmotorer:

1,2 PureTech 75 hk S&S manuel 5-trins manuel gearkasse.
1,2 PureTech 100 hk S&S med 6-trins manuel gearkasse eller EAT8 automatgearkasse.
1,2 PureTech 130 hk S&S med EAT8 automatgearkasse.

Derudover en 4-cylindret, 1,5 liter BlueHDi 100 hk S&S med 6-trins manuel gearkasse

Kabinen

I kabinen finder man den nye generation af Peugeots kendte i-Cockpit. Det er en videreførelse at det, vi så i 3008/5008 samt 508. Mange af kabinens funktioner styres via skærmen i midten af kabinen. Den fås i 5″, 7″ eller 10″, alt efter udstyrsniveau. Den fås også med den kendte Mirror Screen funktion, så den er kompatibel med MirrorLink, Apple CarPlay og Android Auto. Den kommer i udstyrsvarianterne: Like, Active, Allure, GT Line og GT. Forvent også, den senere kommer i specielle “dansker” udstyrsversioner, som vi har set det med forgængeren.

Kabinen domineres af den store skærm i midten. Foto: Peugeot

Ny teknologi

Sikkerhed er topprioritet i den nye 208, så den kommer med en ny generation af automatisk nødbremse, der genkender fodgængere og cyklister op til en hastighed af 140 km/t. Derudover sikkerhedsdetaljer som vognbaneassistent, træthedsassistent og skiltegenkendelse, der bl.a. monitorerer hastighedsgrænser.

Den nye generation af Peugeot 208 får som nævnt officiel premiere i Genéve, og den ventes på markedet i løbet af efteråret. Priserne er endnu ukendte, men kan Peugeot prissætte den nye 208 lige så aggressivt som den gamle, har de et stort hit på hånden!

Kategorier: Bilnyheder

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede indlæg

Bilnyheder

Ny Renault Clio

I går kunne Renault løfte sløret for 5. generation af den nye Clio, der får officiel debut på Genéve Motor Show til marts. Profilen er den samme som på den velkendte 4. generation. Dog er Læs mere…

Bilnyheder

Ny 911’er!

I år er det 56 år siden, den første Porsche 911 kom på gaden. Et af de mest ikoniske og genkendelige bildesign er nu kommet i den 8. generation – i daglig tale, model 992. Læs mere…

Bilnyheder

Ny lille SUV fra Jaguar

Jaguar Land Rover gruppen spytter for tiden mange nye modeller ud, og i sidste måned var turen kommet til den nye Jaguar E-Pace, der skal konkurrere med bl.a. BMW X1 og Audi Q3. Konkurrencen i Læs mere…