Med sit lave smækre karosseri har E-typen formået at betage folk gennem mere end 50 år. Modellen blev vist første gang på Geneve udstillingen i 1961 foran et måbende publikum, og blev med det samme et symbolet på ”the swinging sixties”. Her sås pludselig en bil, som var mere opnåelig end en Ferrari, og mere stilfuld end en Rolls Royce. Alt sammen til en brøkdel af konkurrenternes priser.


Manden bag E-typen var Jaguars grundlægger William Lyons, som siden 1922 havde været hjernen bag mærkets succes. Siden mærkets unge år havde Jaguar altid stået for stil og elegance, og E-typen var bestemt ingen undtagelse. De svungne linier i designet, som var et William Lyons kendetegn, kom fuldt ud til sin ret i det lave strømlinede karosseri. Modellens forholdsvis lave pris skyldtes Lyons geniale sans for forretninger. Stod han med to ens bildele i hånden, hvor den ene var billig og den anden dyr, valgte han den billige for at sænke produktionsomkostningerne. Den taktik gjaldt ikke bare E-typen men ligeledes andre Jaguar modeller. At den taktik så senere gav flere problemer med holdbarheden af dele, er en anden sag… Modellen var i sit design inspireret af datidens racer, Jaguar D-type, og havde grundlæggende den samme type motor installeret. Den såkaldte XK motor var dog knap så hidsig i E-typen.

 

Lyons med E-typen i 1961

Lyons med E-typen i 1961. Foto: Jaguar

Succesen grundlægges
Den 3.8 liters rækkesekser på 265HK skulle ifølge pressematerialet kunne klare 150mph eller det der ca. svarer til 240 km/t. For at teste påstanden prøvekørte det engelske Autocar bilen på et lukket stykke motorvej, og journalisterne nåede den påståede topfart, men det skulle senere vise sig, at det var i en lettere udgave end standard modellen… Ikke desto mindre blev bilen en succes, og gennem mange år satte den standarden for præstationer og køreegenskaber. Gennem sin levetid kom bilen officielt i tre serier. Serie I (1961-64), som i sin form eksisterede i både ”fixed head coupé” og roadster form med 3,8 liters motor. I 1964 blev modellerne med de samme karosseri varianter introduceret med en 4,2 liters udgave af XK-motoren, der bl.a. gav motoren et bedre moment. Senere blev en 2+2 model introduceret med samme motor. Fra 1964-67 fortsatte modellen stort set uændret med samme karosseri, men undervejs introduceredes en model med forlygter uden glasoverdækning, samt andre detaljeændringer, tilsyneladende for at tilfredsstille de strenge amerikanske sikkerhedskrav. Den uofficielle betegnelse for modellen var E-type serie 1½.
Serie II og III

Serie II modellen blev introduceret i 1968, og endnu engang var der kosmetiske ændringer, såsom åbne forlygter og ændrede større baglygter for igen at leve op til amerikanske krav. Modellen havde allerede dér mistet lidt af den oprindelige rå charme. I serie II trim fortsatte modellen med samme motor og karosserivarianter indtil 1970, hvor den nye serie III V12 udgave af modellen blev introduceret.

 

Lyons med en Serie II foran sit hjem.

Lyons med en Serie II foran sit hjem. Foto: Jaguar

Serie III fra 1972

Serie III fra 1972. Foto: Jaguar

Motoren var vokset til 5,3 liter med hele 272HK. Karosseriet var vokset i bredden, og de næsten feminine former havde fået et lidt “småbuttet” look. Uheldigvis blev V12 modellen introduceret få år før oliekrisen, og den store benzintørstige model fik ikke den tiltænkte succes. Produktionen stoppede helt i 1974, og en æra indenfor Jaguars sportsvogne var foreløbig slut. I 1997 forsøgte de sig med XK8 som en efterfølger, men mange betragter den nye F-type fra 2012 som den egentlige arvtager til E-type.

Kategorier: Klassikere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede indlæg

Klassikere

Lamborghini Countach LP400

Det hele startede med en ophedet diskussion på kontoret hos Enzo Ferrari. Tilbage i start 60’erne var Ferruccio Lamborghini en meget velhavende traktorproducent, og han havde samtidig smag for eksklusive italienske sportsvogne. Det var derfor Læs mere…

Klassikere

Ferrari F40!

Der hang et billede af den på mit drengeværelse, og den har sikkert også hængt på dit. I slut 80’erne var der 2 supersportsvogne, der fik små og store drenge til at drømme – Lamborghini Læs mere…