Volkswagen har nyligt præsenteret den 8. generation af deres populære Passat, der har været på markedet siden 1973 og er solgt i mere end 22 millioner eksemplarer. Den skal tage kampen op med konkurrenterne i jobbilsklassen, men ambitionerne er også at bide skeer med både BMW, Mercedes-Benz og Audi.
Det første man bemærker, er det helt nye design, der falder meget godt i tråd med den designlinie, vi har set indenfor de seneste år. Den er umiskendelig en Volkswagen, men har alligevel fået et mere moderne udtryk end sin forgænger. Det nye lette design har også betydet en vægtbesparelse på hele 85 kg, som er til gavn for benzinøkonomien.
Alle motorerne er nyudviklede, og de er op til 20 % mere benzinøkonomiske. Der er tale om 10 af slagsen og der tilbydes fra starten både benzin- og dieselversioner. Alle motorerne er med direkte indsprøjtning og turboladning, og de strækker sig fra en 120HK version op til den største version med 280HK. Den største nyhed er, at den nye Passat også kommer i en speciel hybridversion på 211HK. Den bliver den stærkeste hybridmotor på markedet.
Interiøret er af en meget høj kvalitet, som vi kender det, og det kan sammenlignes med dyrere bilmærker på markedet. Som noget nyt er Passat udstyret med det City Emergency Braking system, der først sås i Up! og senere i den opdaterede Polo. City Emergency Braking systemet monitorerer løbende trafikken, og bremser bilen automatisk, hvis en person løber ud foran bilen – så længe hastigheden ikke overstiger 30 km/t. Så det er en stor sikkerhedsmæssig fordel i byen.
Den nye Passat kommer på markedet i 4. kvartal i år, og priserne er endnu ikke kendte, men regn priser der kan være en smule højere end de nuværende.